BVM2 spreekt gemeenteraad Meijerijstad toe over vliegveld

BVM2 ontving een uitnodiging van de gemeente Meierijstad om op een beeldvormende avond dd 17 januari 2019 informatie te geven over vliegbasis Eindhoven/Eindhoven Airport. Bernard Gerard vulde deze taak voor BVM2 in.

De gemeenteraad van Meierijstad (17 jan 2018)

Meierijstad is de nieuwe fusiegemeente, die ontstaan is uit de vroegere gemeenten Sint Oedenrode, Schijndel en Veghel. Met name sommige buurtschappen van sint Oedenrode hebben met de 20 Ke – zone van het vliegveld te maken.

Meierijstad ligt in de rechterbovenhoek. De een na binnenste contour is die van 48 dB Lden, die ongeveer samenvalt met die van 20Ke.

Het liep goed. Er was veel interesse en na afloop kwamen er vragen. Daarbij  kwam ook vliegbasis Volkel aan de orde, met name i.v.m. Veghel-Noord. Dat is een punt, maar het ligt buiten de taak van BVM2.

De volledige presentatie is te vinden op Beeldvormende avond Meierijstad_17jan 2019

BVM2 aanwezig bij debat: Luchtvaart: groei of krimp?

Pakhuis de Zwijger in Amsterdam en het dagblad de NRC organiseerden op woensdag 16 januari 2019 een tweede avond over de toekomst van de luchtvaart. Tijdens de eerste avond (12 november ) keek men naar de consument, nu naar politiek en beleid.
Enkele leden van het bestuur van BVM2 waren aanwezig.

Voor een opname zie https://dezwijger.nl/programma/luchtvaart-groei-of-krimp

Mark Duursma, de journalist die voor de NRC de luchtvaart doet en die betrokken was bij de speciale luchtvaartbijlage van 05 januari, deed met een gesproken column de aftrap. Hij constateerde hoe snel, in 2017 en 2018, de stemming in Nederland was omgeslagen. Hij zag het ‘overzichtelijke’ Lelystad debat als een van de oorzaken, met de bijbehorende onhandigheid van het ministerie en Schiphol in de media. Daarnaast de samenloop met het klimaatdebat: niet meer NIMBY, maar ‘NTKVOK’: Niet Ten Koste Van Onze Kinderen.

Hanne Buis (directeur van Lelystad) en Leon Adegeest van HoogOverijssel (‘de koning van de MER’) discussieerden langs voorspelbare lijnen, De ene dacht dat Lelystad in 2020 open ging, de andere dat Lelystad in 2012 nog niet open was en daarna hopelijk nog steeds niet.

Bernard Gerard en Hans Buurma werden kort geïnterviewd over respectievelijk wat BVM2 was en wat de Werkgroep Toekomst Luchtvaart deed (oa scenario’s maken en de omwonenden van Schiphol adviseren). Gerard: BVM2 wil dat de omdstandigheden rond ons vliegveld in 2030 gekwantificeerd en fors beter zijn dan nu.

Hans Buurma (r) en Bernard Gerard (m), met interviewer Peter Melis (l)

Daarna hield de milieu-econoom Jasper Faber van CE Delft een mini-college. Hij geldt als een van de grootste deskundigen op het gebied van milieu- en klimaatbeleid rond lucht- en scheepvaart in Nederland (zie ook www.ce.nl/jasper-faber ).
Een sheet uit zijn presentatie:

Een sheet uit de presentatie van Faber

Joery Strijtveen (namens Schiphol) en Sijas Akkerman (namens de Natuur- en Milieu Federatie NHolland) traden in het strijdperk. Ze zeiden wat men kan verwachten, waarbij de ene na 2020 op 500000+ uitkwam en de andere op 500.000- .

Waarna de avond werd afgesloten met een tweegesprek tussen Remco Dijkstra van de VVD en Suzanne Kröger van Groen Links. Dijkstra probeert met retorische handigheidjes de relatie tussen vliegen en klimaat te ontlopen (wat trouwens bijna alle VVD-politici en – bestuurders proberen, vanaf de minister down to de burgemeester en wethouder van Eindhoven). Hoe trots moeten wij niet zijn op Schiphol en vliegen kan toch niet alleen maar voor de elite zijn – net of de VVD anders wel om het lot van de niet-elite geeft. Maar Dijkstra had de zaal niet mee en Kröger, met de gangbare GroenLinks-argumenten, wel.

Er rende nog iemand met een mooi spandoek uit de zaal naar het podium. Popie Jopie Dijkstra ging er nog achter staan ook.

Kröger (GroenLinks, r), Dijkstra (VVD,m) en een demonstrant (l)

Treinreiswinkelaanbieding voor treintrots en vliegschaamte

De Treinreiswinkel speelt geinig in op het woord van het jaar “Vliegschaamte”, in combinatie met het zelfbedachte “Treintrots”. Je kunt gereduceerd met de trein naar het Berner Oberland, met wat toegevoegde handigheidjes erbij.



Wie zich aangesproken voelt, kan terecht op www.treinreiswinkel.nl/treinreizen?search=meivakantie&utm_source=trweetjes&utm_medium=email&utm_campaign=Vliegschaamte %26 Treintrots

Kabinet wil binnen vijf jaar een einde maken aan onbewaakte spoorwegovergangen

Er is op deze site al vaker aandacht geschonken aan bewaakte en onbewaakte spoorwegovergangen. In “Weg met de overgang” bepleitte SP-Statenlid in Brabant een einde aan alle gelijkvloerse kruisingen tussen rail en asfalt. Zie https://www.bjmgerard.nl/?p=5573 en https://www.bjmgerard.nl/?p=8197
Staatssecretaris van Veldhoven heeft nu aangekondigd dat het kabinet aan een deel van deze eis gaat voldoen. Zie het persbericht hieronder.

Spoorwegovergang Tongelresestraat bij Hofstraat, Eindhoven

Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen

Nieuwsbericht | 27-11-2018 | 07:00

(Zie www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018/11/27/kabinet-maakt-einde-aan-onbewaakte-overwegen )

Nul slachtoffers door ongevallen op spoorovergangen, dat is het streven van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat). Daarom worden alle overwegen die niet beveiligd zijn door spoorbomen en bellen binnen vijf jaar opgeheven of beveiligd. Deze nieuwe doelstelling wil Van Veldhoven met gemeenten, provincies, belangenverenigingen en spoorbeheerder ProRail vastleggen in een gezamenlijk convenant. Daarnaast stelt zij een landelijk bemiddelaar aan, die ervoor moet zorgen dat bestuurlijke processen rondom het opheffen of beveiligen van overwegen vlotter verlopen. De staatssecretaris schrijft dit vandaag aan de Tweede Kamer in reactie op een eerder verschenen rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).

Staatssecretaris Van Veldhoven: ‘Hoewel Nederland bij de koplopers hoort als het gaat om overwegveiligheid, is elk ongeval op een overweg er voor mij één te veel. Het spoor- en wegverkeer in ons land groeit. Overwegen die niet zijn beveiligd door spoorbomen en bellen zijn gewoon niet meer van deze tijd. We gaan er daarom voor zorgen dat we binnen vijf jaar, maar het liefst nog sneller, van al deze overwegen af zijn.’

Versnellen

De afgelopen jaren werden al zo’n 25 onbewaakte spoorovergangen opgeheven of beveiligd. Binnen vijf jaar moet dit ook gebeurd zijn met de 135 die er nu nog zijn. Bovenop de 39 miljoen euro die voor de aanpak hiervan al beschikbaar was, trok Van Veldhoven afgelopen zomer nog eens 25 miljoen extra uit. Voor het verder verbeteren van de veiligheid op spoorovergangen die wel voorzien zijn van spoorbomen en bellen, stelde zij toen ook nog 25 miljoen euro ter beschikking. Naast geld, kost de aanpak van onbeveiligde overwegen tijd. In veel gevallen verloopt het proces voortvarend, maar soms is versnelling nodig. Van Veldhoven stelt daarom een landelijk bemiddelaar overwegen aan. Deze persoon wordt verantwoordelijk voor de voortvarende uitvoering van het convenant dat een eind moet maken aan alle onbewaakte spoorovergangen tussen Rijk, gemeenten, provincies, recreatieve belangenverenigingen en spoorbeheerder ProRail dat een eind moet maken aan alle onbewaakte spoorovergangen

Vanuit ProRail wordt de aansturing op de aanpak van overwegen verzwaard en wordt nu bekeken welke interne procedures nog sneller kunnen. Wanneer tussen de verschillende partijen langdurige onenigheid over de gewenste oplossing voor een onbewaakte overweg dreigt te ontstaan, moet zo snel mogelijk de hulp van een arbitragecommissie worden ingeschakeld. Als stok achter de deur onderzoekt Van Veldhoven ook wettelijke mogelijkheden om de aanpak van overwegveiligheid verder te versnellen, zoals een zogeheten ‘aanwijzingsbevoegdheid’. 

Flitspalen en campagnes

ProRail heeft de afgelopen jaren al veel inzicht gekregen in de oorzaken van ongevallen. Hierdoor is bekend dat roekeloos gedrag van weggebruikers op- en rond overwegen een grote factor is. Eind dit jaar wordt bekeken of flitspalen bij overwegen kunnen bijdragen aan het terugdringen van risicovol gedrag. Via campagnes blijft ProRail alle weggebruikers wijzen op de regels die gelden rondom spoorovergangen. 

Door de inzet vanuit het Rijk en decentrale overheden zijn Nederlandse overwegen veel veiliger geworden. Zo nam sinds 2000 het aantal slachtoffers van ongevallen op overwegen al af met 70%. Verschillende kabinetten investeerden door de jaren heen al zo’n 680 miljoen euro in overwegveiligheid.

Ultima Thule

Het oude Thule
Meneer Pytheas was een ontdekkingsreiziger uit wat toen Massilia heette (nu Marseille) die ergens rond 325 vChr besloot om  om Spanje heen te varen, op ontdekkingsreis, en dan naar het Noorden zover hij kwam. Mogelijk werd hij gestuurd om te kijken  waar de handelswaren vandaan kwamen (barnsteen?) of naar toe konden.

Standbeeld van Pytheas in Marseille

Dat was een heel eind varen met een houten boot met een zeil, waarmee je alleen voor de wind kon varen, en met roeiers. Zijn mededeling dat de zomernachten in Thoelë (zo noemde hij dat) maar een paar uur duurden, stuitte op scepsis.
Pytheas gebruikte voor het eerst de naam “Brittanike”.
Pytheas is ook de eerste waarvan bekend is dat hij de getijden in verband bracht met de maan.
Helaas is zijn werk verloren gegaan en leeft hij slechts voort  als citaat in het werk van anderen, zoals Strabo (die Pytheas niet moest) en Polybius. Het is leuk om daarover te lezen, zie https://en.wikipedia.org/wiki/Thule en https://en.wikipedia.org/wiki/Pytheas . Overigens paste Strabo al het inzicht van Erathostenes toe dat de aarde rond was, en gebruikte al de essentie van het begrip ‘breedtegraad’.
Blijkbaar was de schatting van Pytheas zo juist, dat wij achteraf kunnen reconstrueren dat hij waarschijnlijk de 65ste breedtegraad gehaald moet hebben. De Romeinen (onder andere Tacitus) plaatsten Thule (de verlatijnste versie) een heel eind varen achter de bij hen bekende Orkneys. De aannemelijkste hypothese is dat Pytheas de Shetlandeilanden gezien heeft, met een kans dat het de Noorse kust was (mogelijk bij Trondheim). Mogelijk heeft hij ook het zee-ijs gezien en de middernachtszon, die via Pytheas bij Plinius de Oudere bekend was.

Op de terugweg pakte Pytheas, als men de reconstructies geloven moet en ik ben geneigd dat te doen, ook nog een stuk oostzee mee tot aan de Vistula. Vandaar verhalen over de barnsteen “Pytheas says that the Gutones, a people of Germany, inhabit the shores of an estuary of the Ocean called Mentonomon, their territory extending a distance of six thousand stadia; that, at one day’s sail from this territory, is the Isle of Abalus, upon the shores of which, amber is thrown up by the waves in spring, it being an excretion of the sea in a concrete form; as, also, that the inhabitants use this amber by way of fuel, and sell it to their neighbours, the Teutones.” Aldus Plinius de Oudere, maar dan uiteraard in het Latijn.

 Nadien vervaagde Thule tot een metafoor van alles wat onbereikbaar was en voorbij het einde van de wereld lag. De term “Ultima Thule” is van Vergilius.

Het Kuiper-object Ultima Thule
De benaming “Ultima Thule” voor object 2014MU69 in de Kuiper Belt staat dan ook in een lange traditie. Eigenlijk verdient Pytheas dat er een Kuiper-object naar hem genoemd wordt. Het is het eerste Kuiper-object dat van dichtbij bekeken is door een satelliet. Op 01 januari 2019 passeerde de New Horizon – satelliet het object op ca 3500km afstand. Kort erna kwam de eerste foto binnen, gemaakt vanaf 28000 km (een half uur vóór de flyby). Eén beeldpixel is 140m.
Het gaat waarschijnlijk om twee brokken die ooit om elkaar heen gedraaid hebben, maar al hele lang geleden aan elkaar zijn blijven plakken. De theorie is dat het oppervlak ongestoord is en er uit ziet, zoals het was bij de vorming van ons zonnestelsel.
De langste afmeting is 33 km. De grootste bol heet Ultima, de kleinste Thule.

Foto Van Ultima Thule in zwart-wit en door reconstructie van een opname in meer kleuren. De lichtrode kleur is reëel en wordt waarschijnlijk veroorzaakt doormiljarden jaren zonlicht-instraling
Theorie van het ontstaan van het dubbellichaam

Onderweg heeft New Horizon ook nog schitterende opnames van Pluto gemaakt. Zie New Horizons vliegt langs Pluto

De satelliet
De satelliet is een soort vliegende thermosfles ter grootte van een kleine piano, met een massa van een kleine 500kg, waar zeven instrumenten uitsteken. Het fotosysteem, dat bovenstaand plaatje maakt, is de LORRI (Long Range Reconnaissance Imager).

DE satelliet met zijn zeven meetinstrumenten

Alice en REX kijken of er een atmosfeer is (en zo ja, hoe). Zoals het er nu uitziet, is die er niet.
Ralph maakt spectraalopnamen van de bodem om die te onderzoeken.
Lorri maakt foto’s.
SWAP meet de zonnewind.
PEPSSI meet of er deeltjes ontsnappen van Ultima Thule.
SDC meet stofdeeltjes.

De missie wordt geleid door Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory , Laurel, Maryland, en de wetenschap wordt gedaan door het Southwest Research Institute in Boulder, Colorado.

Op een afstand van 6.5 miljard km van de zon hebben zonnepanelen geen zin meer. Daarom zit er een plutonum-238 generator aan boord (238 is een niet-explosieve isotoop die alleen maar warmte ontwikkelt), die via thermokoppels 30V gelijkspanning maakt. Toen het geheel in 2006 gelanceerd werd, leverde de constructie 245W. Inmiddels is dat, 13 jaar later, teruggelopen tot 190W.
Dat is ruim voldoende. De zeven instrumenten zijn allemaal een paar Watt per stuk en de geleverde warmte is genoeg om de thermosfles van binnen op kamertemperatuur te houden.

Ondanks de onwaarschijnlijk lage vermogens houdt de satelliet netjes contact met de aarde. Snel gaat dat niet: 768 bits/sec.

Wie alle informatie netjes bij elkaar wil hebben, kan het beste kijken op http://pluto.jhuapl.edu/ , en daar gaan grasduinen onder de tab Mission of News center (die levert een Press Kit Beyond Pluto). Zeer de moeite waard.

De plutoniumgenerator kan nog een tijdje vooruit. In de kranten werd gesproekn over een volgens doelwit, maar daarover valt op de officiele site nog niets te lezen. Zie https://spacenews.com/new-horizons-planning-additional-extended-missions/ .



Twee nieuwe maatregelen van Defensie dringen vlieghinder een beetje terug

Defensie liet op 17 december 2018 weten, dat het twee ideeën, die tijdens de Masterclass ingediend zijn, gaat uitvoeren (zie Routering en verkeersleiding op vliegbasis Eindhoven, en de Masterclass ).
Het betreft de routering van de helikopters en de remprocedure.

De helikopters gaan om Riethoven en Walik heen vliegen, als ze vanaf Gilze-Rijen of Eindhoven in oostelijke richting moeten.
Het laatste vliegtuig, dat ’s nachts binnenkomt, remt niet door de straalmotoren achterstevoren aan te zetten, maar op zijn wielen. Dat maakt minder herrie. De remschijven worden daardoor echter zo heet dat ze eerst een tijd af moeten koelen voor het vliegtuig weer weg mag. Daarom werkt dot alleen bij het laatste vliegtuig dat binnenkomt (en dus overnacht op het vliegveld).

Zie hieronder het persbericht van Defensie.

–  –  –  –  –  –
                                                                                                               17 dec 2018

Nieuwe afspraken moeten leiden tot minder vlieghinder      

Vanaf november zijn een tweetal luchtvaartafspraken gepubliceerd die moeten leiden tot minder geluidshinder in de regio Eindhoven. De ideeën voor deze nieuwe afspraken komen voort uit de driedaagse masterclass Redesigning Eindhoven Air Traffic van de Uitvoeringstafel waarin vliegbasis Eindhoven in gesprek ging met haar omgeving.
De eerste nieuwe afspraak, vastgesteld in zogenoemde luchtvaartpublicaties, stelt regels voor militaire helikopters voor het doorkruisen van het luchtruim rondom de luchthaven Eindhoven. De belangrijkste uitkomst is dat de helikopters voortaan standaard dezelfde routes volgen als het civiel recreatief vliegverkeer. Hierdoor vliegen militaire helikopters vanuit Gilze-Rijen op de heen- en terugweg naar laagvlieggebied Oirschot via het Wilhelminakanaal en vermijden hiermee enkele ‘hotspots’ van overlastmeldingen. Ook wanneer deze helikopters zich via het luchtruim van Eindhoven verplaatsen naar bijvoorbeeld het laagvlieggebied bij De Peel, vliegen zij via standaard gepubliceerde routes waardoor bijvoorbeeld de dorpen Walik en Riethoven worden vermeden. 

De tweede publicatie is een verscherping van de regel dat vliegtuigen dienen te remmen op de wielen wanneer zij hun laatste landing van de dag maken. Standaard remmen vliegtuigen op de motor, omdat de remschijven anders onvoldoende tijd hebben om af te koelen voordat het toestel vertrekt naar een volgende bestemming. Remschijven van vliegtuigen die `s nachts op de luchthaven blijven staan, hebben echter voldoende tijd om af te koelen. Daarom is er hernieuwde aandacht gevraagd voor de afspraak dat die vliegtuigen wel moeten remmen op de wielen. Door deze maatregel vermindert de overlast door motorgeluid laat op de avond.

Bovenstaande maatregelen komen voort uit de masterclass Redesigning Eindhoven Air Traffic waarin de omgeving kon meedenken over vraagstukken van de Eindhovense luchthaven en het daarbij behorende luchtruim. Kennis vanuit de luchtvaart werd zo gecombineerd met kennis vanaf de grond. De masterclass leverde vele kansen, inzichten en ideeën op, waarvan enkelen tot uitvoering kunnen worden gebracht, zo ook deze afspraken.

Deltaplan voor biodiversiteit

Een aantal, bij de natuur betrokken, organisaties presenteerden op 19 december 2018 het “Deltaplan voor biodiversiteit”. Het plan wil meer kansen voor wilde planten en dieren. Middelen kunnen zijn een betere bodem, een houtwal die natuurgebieden verbindt, een kruidenrijk grasland of een spoordijk vol bloemen. Zo kunnen  bedreigde soorten zich herstellen en kan de natuur zich beter aanpassen aan klimaatverandering.

Samenwerking is essentieel. Die is er al veel, maar nog niet genoeg. Overheden zaten tot nu toe niet aan tafel, maar ook bedrijven, belangenorganisaties en particulieren zijn welkom.

Een van de trekkers in Brabant is de Brabantse Milieu Federatie (BMF). In hun nieuwbrief staat er een verhaal over. Zie www.brabantsemilieufederatie.nl/nieuws/deltaplan-voor-biodiversiteit-samen-natuurverlies-ombuigen-naar-herstel/ .

Uit deze tekst een overzicht van doelen en een schets van handelingen door participanten:

Doelen voor 2030
In het Deltaplan Biodiversiteitsherstel staan ambitieuze doelstellingen voor natuurgebieden, landbouwgebieden en de openbare ruimte:

  • Door het verbeteren van de aantrekkelijkheid van het landelijk gebied voor planten en dieren en gebiedsgerichte samenwerking zijn in 2030 natuurgebieden effectief met elkaar verbonden en kunnen ze optimaal worden beheerd.
  • Door het stimuleren van nuttige insecten en een vruchtbare bodem, het creëren van gunstige leefomstandigheden voor wilde dieren en planten op boerenland en het regionaal sluiten van kringlopen krijgt biodiversiteit op boerenland meer ruimte.
  • Door de natuurvriendelijke inrichting van bermen, dijken, bedrijventerreinen en ander openbaar groen ontstaat een fijnmazig netwerk waar wilde dieren en planten kunnen floreren.

De opstellers van het Deltaplan Biodiversiteitsherstel presenteerden hoe zij hier concreet aan gaan bijdragen. Een paar voorbeelden:

  • Supermarkten en andere afnemers zullen werken aan een betere positie voor boeren die aantoonbaar bijdragen aan biodiversiteitsherstel: onder andere via certificering en keurmerken.
  • Het Wereld Natuur Fonds, Stichting Veldleeuwerik en de Rabobank ontwikkelen een Biodiversiteitsmonitor voor de akkerbouw, naar het voorbeeld van de Biodiversiteitsmonitor die al in de melkveehouderij is ontwikkeld. Boeren die bijdragen aan biodiversiteitsherstel kunnen zo door verschillende partijen worden beloond.
  • In 2019 starten 25 beheereenheden van Natuurmonumenten met de uitvoering van een landbouwscan, waarin ze samen met boeren actief op zoek gaan naar initiatieven en kansen om de doelstellingen uit het Deltaplan in de praktijk te brengen.

Ik raad lezing van de volledige tekst van het persbericht van de BMF aan.
Het initiatief als geheel heeft ook een website www.samenvoorbiodiversiteit.nl

 

Vrijvallende slots op Eindhoven Airport door vertrek Ryanair niet gecancelled t.b.v. krimp

Ryanair ziet het minder zitten op Eindhoven Airport en, naar verluidt, wil het de stakende werknemers straffen. Daarom heeft de luchtvaartcowboy besloten een aantal slots op Eindhoven Airport in te leveren.
Een slot is een periode van de dag dat een vliegtuig mag stijgen of landen.

BVM2 vond dat een mooie kans om de luchtvaart in te krimpen. Laat die slots toch gewoon onbezet, schreef BVM2 op 04 oktober 2018 aan de directeur van het vliegveld, Joost Meijs.
Zie Ryanair: als gegeven gegeven is, is teruggegeven teruggegeven

Tijdens een recent gesprek tussen Meijs en enkele mensen van het BVM2-bestuur overhandigde Meijs het antwoord op de brief. Het kon niet.

Slots op de vliegvelden Schiphol, Eindhoven en Rotterdam worden sinds 1998 beheerd door de Stichting Airport Coordination Nederland (SACN) (zie https://slotcoordination.nl/ ). SACN wordt gefinancierd door de luchtvaartmaatschappijen die hier een base hebben en door de drie grote luchthavens. Desalniettemin noemt SACN zichzelf onafhankelijk – mogelijk van individuele deelbelangen, maar toch niet van de sector als geheel.
SACN is gebonden aan de Europese Regulation No 95/93 op basis van een “independent, neutral, non-discriminatory and transparent manner”. Zo staat het op hun site. Die passage is de basisbepaling onder de liberalisatie van de Europese luchtvaart, waarvan de excessen inmiddels steeds duidelijker worden.
Eindhoven Airport heeft dus geen volledige vrijheid van handelen.

Het is, aldus Meijs, nog niet duidelijk wat Ryanair komende winter precies met zijn slots gaat doen. Zolang een slot voor minstens 80% wordt volgevlogen, heeft dat slot in praktijk het eeuwige leven. Het is dus even afwachten wat er precies vrij komt. Enkele slots zijn al weg.

Stel dat er bijvoorbeeld jaarlijks 1000 slots vrijkomen (dit is een rekenvoorbeeld), dan moet Eindhoven Airport de helft daarvan naar rato verdelen over de bestaande gebruikers (waarvan Ryanair 40% is). De andere helft gaat naar nieuwkomers op de wachtlijst.
Dit ligt grotendeels Europees vast.

De volledige tekst van de brief van Meijs is hier > antwoord vraag vrijkomende slots Ryanair_brf EhvA_10dec2018 te vinden.

Regenboog boven Eindhoven Airport

Twee info-avonden tegelijk voor BVM2

Op 11 december 2018 kreeg het BVM2 twee informatieverzoeken tegelijk op zijn dak, van de Dorpsraad Casteren en van een actiegroep uit Vessem (niet zijnde de Dorpsraad)

Casteren
Casteren is gemeente Bladel en er wonen ca 1000 mensen, waarvan er een dertigtal aanwezig waren. De Dorpsraad had een openbare vergadering met als thema Verkeer, waarvan het vliegverkeer een onderdeel was.
BVM2 – bestuursleden Wim Scheffers en Egbert van de Pas waren erbij. De presentatie van Wim Scheffers is hier te vinden. Daarna discussie in groepen over verkeersthema’s.
Alle Bladelse wethouders waren aanwezig. “Eindelijk eens een positief, opbouwend verhaal” aldus een van hen.
Het bestuur van de Dorpsraad gaat BVM2 promoten.

Publiek bij de info-bijeenkomst van BVM2 in Vessem op 11 dec 2018

Vessem
Vessem is gemeente Eersel. Er wonen een dikke 2000 mensen die allemaal een flyer gekregen hebben van een lokale actiegroep, die zich rond het thema ‘vliegveld’ gevormd heeft. Er was een publiek van ruim 30 mensen.

BVM2 bestuursleden Klaas Kopinga, Bernard Gerard en Wen Spelbrink deden Vessem. Daarnaast hield Cees Beemer, die de dorpskernen van de gemeente Eersel vertegenwoordigt, een inleiding. Kopinga over geluid en algemeen, Gerard over luchtvervuiling en klimaat.

De presentatie van Klaas Kopinga is hier te vinden.

De presentatie van Bernard Gerard is hier te vinden.

De presentatie van Cees Beemer is hier  te vinden.

 

 

LBBL voert actie tijdens Luchtvaartdag

De Luchtvaartdag
Er was op 08 december 2018 in Amsterdam (in het voormalige Aviodome) een nationale luchtvaartdag. Daar zou onder andere de samenvatting onthuld worden van de consultaties, die in de afgelopen maanden in diverse provinciehuizen plaats gevonden hebben (in Brabant dus in Den Bosch) (zie … ).

In  diverse zalen is gesproken tussen omwonenden en Schiphol. Er waren een paar honderd omwonenden, als regel tegen verdere groei. Het ging onder andere over de impact van de luchtvaart op het klimaat, de herindeling van het luchtruim en verplaatsing van Schiphol naar een nieuw te bouwen vliegveld in de Noordzee.

De bewonersdelegatie van de Omgevings Raad Schiphol (ORS) presenteerde een enquête met 4500 ingevulde formulieren. 30% vond meer groei mogelijk, 38% wilde na 2020 geen verdere groei, en 24% wilde krimp.

Bewonersvertegenwoordiger en onderhandelaar Van Ojik sprak over “het monster dat niet te temmen lijkt, veel mooie woorden, geen uitzicht op verlichting. De overlast is nu al te erg. Het is onvermijdelijk om op termijn over krimp te praten als je naar de klimaatdoelen kijkt.”

Op het eind kwam minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) nog langs voor een slotwoord. “Er zijn geen makkelijke oplossingen meer” aldus de minister “We moeten dit met elkaar bediscussiëren in het land: hoeveel luchtvaart willen wij en hoeveel kunnen wij aan?”

 

LBBL en Greenpeace in actie

Greenpeace had poortjes neer gezet waardoor mensen naar binnen konden met daarboven ‘groei’ of ‘krimp’. De meeste kozen voor krimp.

Het LBBL had vliegtuiglawaai georganiseerd uit vele mobiele telefoons. Dat weerklonk toen de minister aan het woord was. De aanwezige actievoerders hielden tijdens het geluid de vingers in de oren. Ze kreeg een cartoon anageboden met een prullenbak waar alle groeirapporten over Schiphol in konden.
Naderhand is er nog even gepraat met de minister.