Het advies – van Geel en de aanbieding door de regio
Op initiatief van de lagere overheden en de provincie is in 2018 de  “Proefcasus-procedure” ingezet om tot een door de regio gedragen advies  over de toekomst van Eindhoven Airport vanaf 2020 op te stellen. De  trekker daarvan was Pieter van Geel (ex-staatssecretaris Milieu, CDA).  Het eindadvies “Opnieuw verbonden” duidt op een poging om de sterk  verslechterde relatie tussen Eindhoven Airport en de omgeving te  verbeteren.
De context van het advies is te vinden op context proefcasusadvies
Een samenvatting van het advies is te vinden op samenvatting proefcasusrapport .
Het commentaar van BVM2 op het advies is te vinden op reactie BVM2 Proefcasus .

Het advies leidt inderdaad tot een verbetering. Noch de kool noch de  geit komen er helemaal ongeschonden van af, en daarom zijn er ook wel  zaken die diverse partijen in hun eigen belang liever anders hadden  gezien. Zo ook BVM2.
Dit neemt niet weg, dat de Stuurgroep, waarin de regionale partijen  vertegenwoordigd zijn, zich unaniem achter het advies heeft gesteld en  dat in een brief aan de minister laten weten. Er is ook instemmend  commentaar van regionale partijen buiten de Stuurgroep.
De brief van de Stuurgroep aan de minister, met aanhangend commentaar, is te vinden op brief Stuurgroep .
 
 De reactie van de minister op het advies – Van Geel
 Op 06 september 2019 heeft minister Van Nieuwenhuizen namens het kabinet  (meer specifiek ook namens de Staatssecretaris van Defensie, Vliegbasis  Eindhoven is een militair vliegveld) gereageerd op het advies. De brief  van de minister kan worden gevonden op https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2019/09/06/eindhoven-airport-na-2019-reactie-op-het-advies-van-de-heer-van-geel-opnieuw-verbonden . De brief van de Stuurgroep en de aanhangende reacties zijn hier (nog eens) te vinden.
 De minister ziet het advies – van Geel als een ‘zeer waardevolle basis  om de ontwikkeling van Eindhoven Airport in gezamenlijkheid verder vorm  te geven”. Ze hoopt in 2022 met de nieuwe systematiek te kunnen  beginnen.
Het is in dit soort situaties echter verstandig de minister niet alleen  maar op haar mooie ogen te vertrouwen, en om te kijken wat ze precies  zegt. Zeker als het een VVD-minister is die over de luchtvaart gaat.

Geluid, aantallen en openingstijden bij de minister
De minister neemt de bevriezing van het aantal vliegbewegingen op 41500  over de jaren 2020 en 2021 over, en ze wil de eindtijd 23.00 uur  invoeren m.i.v. de zomerdienstregeling 2020. Velen in de regio zijn hier  blij mee. Het is eenvoudig te begrijpen en doet het goed in de pers.  Een “stille revolutie” vond de NRC. Dat is echter een te groot woord.
In de brief van de minister zal men bijvoorbeeld vergeefs zoeken naar  de term “30% inkrimping van de contour binnen de 35Ke”, die er bij Van  Geel specifiek wel staat. Bij de minister is dat een “substantiele  afname” geworden en “bezien moet worden welk percentage aan  geluidsreductie zowel ambitieus als haalbaar is”.
Voor Van Geel is de inkrimping van de oppervlakte binnen de contour het  doel en een vlootvernieuwing van 60% een van de middelen (van welk doel  hij inschat dat het in 2030 bereikt kan worden). Bij Van Geel is ook  inkrimping van het aantal vliegbewegingen een middel.
De minister brengt de vlootvernieuwing, zonder gegarandeerd  eindresultaat, als doel op zich. Waar bij van Geel staat dat eventuele  verdere groei mogelijk is als de civiele geluidscontour 30% kleiner  geworden is, staat bij de minister dat die groei mag beginnen als de 60%  vlootvernieuwing bereikt is (ongeacht of dat daadwerkelijk tot een 30%  kleinere contouroppervlakte geleid heeft).
Verder laat de minister de observatie van To70 buiten beschouwing,  die als resultaat van optreden van Van Geel gemaakt is, dat de  oppervlakte binnen de 35Ke-contour feitelijk 12,1km2 is en maar 10,3km2  mag zijn. Eindhoven Airport draait dus illegaal. Van Geel is zich bewust  van deze situatie, maar kiest uit realisme voor de feitelijke situatie.  De minister laat het in een vloedgolfje van procedureel gepraat  onvermeld.
Van Geel liet in het midden of de nieuwe situatie 70% van 10,3 of van  12,1km2 moest zijn. De minister noemt geen van deze getallen.
Bij Van Geel is de 30% kleinere 35Ke-contour hard en moet deze in  2022 geborgd zijn in een nieuwe Medegebruiksregeling en een nieuw  Luchthavenbesluit.
De minister “geeft opdracht aan het NLR om actuele geluid- en  prestatieprofielen specifiek voor Eindhoven Airport op te stellen” en  “verwachtingen op te stellen voor het vliegverkeer richting 2030”,  waarna na een aantal extra voorwaarden in een niet genoemd jaar een  nieuw Luchthavenbesluit zal worden vastgelegd.
De huidige Medegebruiksvergunning wordt voor de jaren 2020 en 2021  verlengd. Over de Medegebruiksvergunning vanaf 2022 doet de brief van de  minister geen uitspraak.

Meer publieke sturing van het bestemmingennetwerk
De intentie van de regio, en van Van Geel, is dat het  bestemmingennetwerk meer conform de behoefte van de regio is, en minder  conform de zonvakantieaanbieders. De minister neemt deze intentie over,  maar is gebonden aan Europese regelgeving. Die is nu gericht op  bescherming van de geliberaliseerde luchtvaartmarkt. De Europese  Commissie gaat van 2020-2022 werken aan een nieuwe slotverordening.  Nederland zal proberen daarin meer vrijheid voor nationaal beleid te  krijgen.
Luchtkwaliteit en klimaat
De minister bevestigt de vrijheid van Eindhoven Airport om met zijn  luchthaventarieven te sturen op geluid, luchtkwaliteit en klimaat.
Als het aan de minister gelegen had, hadden luchtkwaliteit en klimaat  geen rol gespeeld in het advies van Van Geel. In de opdrachtbrief zal  men deze woorden niet tegenkomen – dit geheel conform de VVD-lijn. Maar  Van Geel heeft er zelf voor gekozen (mede op aandrang van de regio en  niet in het minst van BVM2) om hieraan wel aandacht te besteden.
Van Geel noemt hierbij een aantal mogelijkheden, zoals  CO2-compensatieprojecten, een klimaatfonds, elektrificatie van de  grondoperaties, en zorg voor afval- en reststromen. Het zijn goed  bedoelde kleine stappen die in de brief van de minister niet terugkeren.
Daarnaast pleit Van Geel voor 5% biobrandstofbijmenging in 2023 en voor  14% (liefst 20%) in 2023. Synthetische kerosine (vooralsnog biokerosine)  is zowel g oed voor de luchtkwaliteit en het klimaat. De minister  verengt dit tot 14% in 2030. Dat kan ze veilig doen, want in het plan  van de luchtvaartsector ‘Slim en Duurzaam’ dd 3 oktober 2018 staat dat  ook (zie Plan Slim en Duurzaam) .
De minister ziet, net als Van Geel, industriepolitieke kansen voor de regio ten aanzien van het (hybride) elektrisch vliegen. Deze gedachte is (zoals wel meer gedachtes bj Van Geel) van BVM2 afkomstig.
De nieuwe permanente overlegstructuur
De minister neemt de gedachte over dat er een nieuwe permanente  overlegstructuur moet komen met omwonenden, bedrijfsleven, overheden en  milieuorganisaties, en met een rol voor de, wettelijk verplichte, COVM.
